روانشناسی.خودشناسی.اجتماعی.اقتصادی

باور چیست و جگونه بوجود می آید ؟؟؟

باور یا عقیده، فکری است که انسان به درستی آن یقین دارد و آن را به عنوان یک حقیقت مسلم پذیرفته و قبول کرده است و از آن به عنوان مقیاس و ملاک ومعیار سنجش و قضاوت درباره افراد، پدیده های پیرامونش و حتی رخدادهای جهان هستی استفاده می کند. در لغت نامه، باور، به معنای انتخاب کردن و برگزیدن و برتری دادن نیز به کار می رود، که ملاک مقایسه و سنجش خوب و بد قرار می گیرد.
اولین منشأ ایجاد باور در شخص، والدین، مدرسه، محیط و یا فرهنگ جامعه است که می توان آنها را باور موروثی نامید. همان طوری که می دانید، وقتی بچه ای به دنیا می آید، ذهنش از معیارهای خوب وبد خالی است و باوری ندارد، ولی به تدریج (مخصوصاً از والدین) می آموزد که چه چیز خوب است و چه چیز بد و در بعضی موارد حتی تا آخر عمر، خوب و بد را با آن ملاک ها می سنجد.
تلقین و تبلیغات و مخصوصاً تکرار آن ها نیز می تواند در اشخاص باوری را ایجاد و در ذهن راسخ نماید. این عامل اگرچه به ظاهر اکتسابی است، ولی در حقیقت چون بدون بررسی و تجزیه و تحلیل در ذهن جای گرفته، بیشتر به نوع اول (یعنی باور موروثی) شباهت دارد، و سیستم مغزشویی یا شستشوی مغزی، در واقع چنین روشی است که با تلقین و تبلیغ و تکرار، باوری را در شخص بوجود می آورند، بدون اینکه فرصت تعمق و بررس به او داده شده باشد.
یکی دیگر از منشاء های ایجاد باور، گرایش به نقطه مقابل آن چه مورد نفرت انسان است می باشد. یعنی ما نقطه مقابل چیزی را که از آن نفرت داریم خوب می پنداریم. مانند این که انسان باور کند که دشمن دشمن او، دوست اوست.
و چهارمین عامل ایجاد باور کشف حقیقت از راه تجزیه و تحلیل و دوباره سنجی درباره پدیده هاست که این را ما راه صحیح ایجاد باور می دانیم و حتی معتقدیم که باورهای موروثی یا اکتسابی هم باید به مرور و به تدریج دوباره سنجی شوند. (برگرفته از کتاب باور درمانی استاد ابراهیم خواجه نوری)
هدف از ایجاد این قسمت جدید دوباره سنجی باورهای ما از راه تجزیه و تحلیل دوباره باورها است تا بتوانیم به کمک هم باورهای غلط را به دور ریخته و باورهای صحیح را جایگزین آن بکنیم.
در این راستا همه ما باید به هم کمک کنیم.
در ادامه مطالبی گذاشته می شود که بعد از پیگیری کلیه مطالب می توانیم به روی باورهای خود کار کنیم و در تغییر آنها یکدیگر را یاری نماییم.





[ بازدید : 332 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 28 ارديبهشت 1394 ] [ 19:00 ] [ محمد سجاد حقیری ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]